The constitution of a social order necessarily involves a spatial dimension which both produces and is produced by power relationships. Thus, the social changes that have happened in the last half century, such asthe collapse of a unitary model of development, would also have an impact in the construction of a territory and the way power relationships are inscribed on it. Using the example of Santiago de Chile and the social outburst of October 18, 2019, this text uses the conflict dimension of a broader doctoral project, to focus on how perception of conflict might vary among the zones of Santiago. An analysis of the items involved, which were previous to the social explosion, shows significant differences between the Eastern section of thecity and the rest of it, with the latter showing a greater perception of conflict. These differences can be read from Pierre Bourdieu’s theoretical apparatus as differences between the doxa and illusio of each territory and be associated to the construction of Otherness towards the inhabitants of the other sections ofthe city and the perceived stigmas that come with some places of residence, as well as with a different construction of both conflict resolution and the struggle for capital.
La constitución del orden social necesariamente involucra una dimensión espacial que es producida y produce relaciones de poder. Es así como los cambios sociales de la última mitad de siglo, en particular el colapso de un único modelo de desarrollo, también tendrían un efecto en la construcción del territorio y cómo se inscriben las relaciones de poder en el mismo. Tomando el caso de Santiago de Chile y el estallido social del 18 de octubre de 2019, este texto, toma la dimensión de conflicto de una investigación doctoral más amplia para determinar cómo la percepción de conflicto podría variar en las zonas del Gran Santiago y cómo ello es parte de las causas del estallido. El análisis de los ítems investigados previos al estallido social, muestra diferencias significativas entre el sector Oriente de Santiago y el resto de la urbe, respecto a la percepción de conflicto siendo más alta en esta última. Estas diferencias pueden ser leídas desde el aparato teórico de Pierre Bourdieu como diferencias en la doxa y la illusio de cada territorio, y estar relacionadas tanto con las nociones de alteridad respecto a los habitantes de otras zonas y los estigmas percibidos del lugar en que se habita, así como una construcción distinta respecto a las disputas por el capital y la resolución del conflicto.