O artigo trata da questão do messianismo sebástico de origem portuguesa, que ultrapassa as fronteiras de além-mar e aporta em terras brasileiras que vão do Rio de Janeiro a Minas Gerais e do Sul do paÃs ao Nordeste, onde é mais forte, toma ares de nacionalismo mÃstico-polÃtico religioso recorrente, sobretudo, no sertão e agreste em movimentos que terminam, todos, por desencadear extrema violência não só oficial, na defesa dos poderes constituÃdos, mas também dos grupos fanatizados, na defesa de seu território e da fé em que acreditam. O messianismo nordestino e brasileiro se dá até os dias atuais desdobrados em vários aspectos e concepções, a exemplo o messianismo moderno e das engrenagens urbanas, porém com vistas à s grandes saÃdas polÃticas e cidadãs
The article deals with the issue of Sebastian messianism of Portuguese origin, which goes beyond the overseas borders and brings it into Brazilian lands, ranging from Rio de Janeiro to Minas Gerais and from the South to the Northeast, where it is stronger, and takes a nationalist, mystic, political and religious recurrent aspect, especially in the wilderness, in movements that all end up unleashing extreme violence, not only official, in the defense of the constituted powers, but also involve groups of fanatics in the defense of their territory and their beliefs. Brazilian northeastern messianism is found to the present day unfolded into into various aspects and concepts, such as the modern messianism and the urban gears, but with views to the sound needs of citizens and politics.