Este artigo explora as relações entre juventude evangélica na sua diversidade e os variados usos da mídia, que compreendem diferentes estratégias direcionadas à juventude evangélica no Brasil. Analisamos tanto iniciativas articuladas por igrejas com o intento de atrair jovens para seus templos, quanto ações de grupos juvenis em organizações paraeclesiásticas e mocidades ligadas a igrejas, dentro do recorte temporal dos anos 2000 a 2010. Quais as relações que os jovens evangélicos têm mantido com suas instituições religiosas? Os usos da mídia, em especial as mídias digitais, têm interferido nas atividades destes jovens dentro e fora de suas igrejas? Observa-se que, em alguns casos, os jovens evangélicos encontraram na mídia um canal de expressão que nem sempre lhes é conferido no interior de suas igrejas, principalmente nas mais tradicionais. Contudo, ao mesmo tempo, existem igrejas que investem nas novas tecnologias de comunicação a fim de atrair e manter a juventude como seus membros ativos. Utilizamos como arcabouço teórico a História Cultural e os Estudos Culturais, para abordar as relações entre religião, mídia, cultura e identidade.
This article explores the relations between Evangelical youth in its diversity, and the varied uses of the media, which implies different strategies directed to the Evangelical youth in Brazil. I analyse initiatives articulated by churches with the intent of attracting young people to their temples, and actions of youth groups in para-church groups, and church youths, during the decades of 2000 and 2010. What are the relations that the Evangelical youth have been maintained with their religious institutions? Have the uses of the media, especially the digital media, interfered in the activities of these young people within and outside the church? One observes that, in some cases, the young Evangelicals have found in the media a channel of expression that is barely given by their churches, mainly in the most traditional ones. However, at the same time, there are churches that had invested in the new technologies of communication in order to attract and maintain the youth as active members. I use as theoretical framework the Cultural History and the Cultural Studies to approach theses relations between religion, media, culture, and identity.research seeking to relate the religiosity of this region with problems of medieval culture.