O artigo traça um panorama histórico-crítico do autoritarismo frente à produção teatral no Brasil, manifestado pelos órgãos de censura. A partir da noção política de “silenciamento” (Orlandi, 2007), o texto evoca as origens coloniais do autoritarismo censório, desenbocando na criação do Conservatório Dramático Brasileiro (Rio de Janeiro, 1843). Esta controversa entidade foi a primeira no país oficialmente encarregada pela censura saneadora das produções dos autores de teatro. O artigo evidencia como a herança autoritária portuguesa, aclimatada em nosso território, influiu sobre as criações no campo das Artes do Espetáculo no Brasil.
The article makes a historical-critical panorama of authoritarianism in relation to theatrical production in Brazil, practiced by censorship agencies. From the political notion of “silencing” (Orlandi, 2007), this essay evokes the colonial origins of censo- rial authoritarianism, leading to the creation of the Brazilian Drama Conservatory (Rio de Janeiro, 1843). This controversial entity was the firstone, in the country, to be officially charged with the sanctioning censorship of the productions of the theater authors. The article highlights how the Portuguese authoritarian heritage, acclimatized in our territory, influenced uponthe creations in the field of the Arts of the Show in Brazil.