This article will address, at the time that uruguayan historiography calls the Great War, namely between 1840 and 1851, at the height of rosismo, two cases of oral cultural situations in which the ideas of Sarmiento refl ect, directly or indirectly, the poetic task which grows as a wild wave of sheets, magazines and newspapers on both sides of Prata. A case belongs to the unit side of colorado and the other to orbista. The two cases deal about the popular subject, the representations of her voice with the hypothetical oral sources and other discourses that attempt to capture your attention, your wish and, above all, his loyalty as a mortal enemy of the other.
Este artículo tratará, en el tiempo que la historiografía uruguaya llama la Guerra Grande, es decir entre 1840 y tantos y 1851, en el apogeo del rosismo, de dos casos de oralidad en situaciones culturales en que las ideas de Sarmiento inciden, directa o indirectamente, en el quehacer poético de la nueva forma que crece como una marea incontenible por hojas, gacetas y periódicos de las dos orillas del Plata. Un caso, pertenece al bando unitario-colorado y otro al rosistaoribista. En los dos se traman el sujeto popular, las representaciones de su voz con las hipotéticas fuentes orales y otros discursos que tratan de capturar su atención, su voluntad y, sobre todo, su lealtad a una fuerza enemiga mortal de la otra.