In this article, an analysis of the collection of poems Seios e ventres is carried out, to investigate how this work represents literally the modes of irruption of patriarchy in the context of Angolan literature. The work is considered to use a set of aesthetic, literary and cultural strategies to explore the complexities of female identity that stand out in postcolonialism, as well as the need to repoliticize and reposition women within this context. As a theoretical apparatus, important contributions from literary, postcolonial and oral studies will be considered to critically read the poetic work that summons us.
En este artículo se realiza un análisis del poemario Seios e ventres (2020), para indagar en cómo esta obra representa literariamente los modos de irrupción del patriarcado en el contexto de la literatura de Angola. Se considera que la obra utiliza un conjunto de estrategias estéticas, literarias y culturales para explorar las complejidades de la identidad femenina que sobresalen en el poscolonialismo, así como a la necesidad de repolitizar y reposicionar a las mujeres dentro de este contexto. Como aparato teórico serán considerados aportes importantes de los estudios literarios, poscoloniales y sobre oralidad para leer críticamente la obra poética que nos convoca.