The category “signs of the times” symbolizes the introduction of an important novelty in the history of the conciliar magisterium and of the theological methodology. This article offers two developments that wish to contribute to the deepening of the subject. Gaudium et spes brought a new form of knowledge, so new that relevant authors hesitated at the time of his authority. A large majority of the German episcopate then lined up around a critical text by Karl Rahner unpublished until recently. In addition to the presentation and commentary of this report, it offers the analysis of a later contribution by Rahner that provides answers to his own questions addressed to the outline of the Constitution. In a second moment, the article considers the subject from a different angle, but complementary. The way of proceeding “no longer deductive and abstract but inductive and concrete” (Congar) raised in the post-conciliar period the question about the theological status of the presence of the Word of God in and through history. In this context, the use of the notion of “theological place” is examined in some Latin American authors, especially I. Ellacuría, and a further deepening of it understanding is proposed.
La categoría de “signos de los tiempos” simboliza la introducción de una importante novedad en la historia del magisterio conciliar y de la metodología teológica. El presente artículo ofrece dos desarrollos que desean contribuir a la profundización de la temática. Gaudium et spes aportó una nueva forma de conocimiento, tan nueva que autores relevantes dudaron entonces de su autoridad. Una amplia mayoría del episcopado alemán se alineó entonces en torno a un texto crítico de Karl Rahner inédito hasta fecha reciente. Además de la presentación y comentario de ese informe se ofrece el análisis de una contribución posterior de Rahner que brinda respuestas a sus propias preguntas dirigidas al esquema de la Constitución. En un segundo momento, el artículo considera la temática desde un ángulo diferente, pero complementario. La forma de proceder “no ya deductiva y abstracta sino inductiva y concreta” (Congar) planteó en el posconcilio la pregunta acerca del estatuto teológico de la presencia de la Palabra de Dios en y por la historia. En ese marco se examina aquí el uso de la noción de “lugar teológico” en algunos autores latinoamericanos, especialmente I. Ellacuría, y se propone una profundización ulterior de su comprensión.