O presente artigo analisa o avançado estágio da crise civilizacional contemporânea a partir de uma quíntupla crise – econômica, energética, alimentar, climática e do trabalho – que apresentam rupturas entre a sociedade e a economia e a sociedade e o meio ambiente. Uma possível resposta a essa crise civilizacional e ao retorno de uma sociedade que seja sustentável com a natureza, às necessidades humanas presentes e futuras e com uma ética solidária pode ser encontrada no conceito do bem-viver. O bem-viver, um conceito milenar oriundo dos povos indígenas se constrói na oposição ao ‘viver melhor’ ocidental, que é individualista e se faz à custa da natureza.
The present article analyzes the advanced stage of the contemporary civilizational crisis fivefold - economic, energy, food, climate and labor – which present ruptures between society and the economy and society and the environment. A possible response to this civilizational crisis and the return of a society that is sustainable with nature which present ruptures between society and the economy and society and the environment. A possible response to this civilizational crisis and the return of a society that is sustainable with nature, present and future human needs, and a solidary ethic can be found in the concept good-living. Good-livinga, a millenarian concept originating from indigenous peoples, is constructed in opposition to the western 'better living', which is individualistic and is done at the expense of nature.