In the present paper we examine the theological element of the Yogasūtra and two of the newest provocative interpretations put forward about this issue. Considering initially a few authors whose works were regarded as authoritative during the XXth century, we analyse their critical opinions on the subject. After discussing the main passages in which the notion of īśvara appears in the Yogasūtra, we examine two relatively recent readings of the Yogasūtra that have a direct bearing on the question of how Patanjali’s introduction of īśvara should be understood. We discuss Maas’ possition, who, developing a hypotesis originally introduced by Bronkhorst, suggests that the Yogasūtra and Vyāsa’s Yogabhāṣya (together known as the Pātañjalayogaśāstra) should be taken as constituting a unified whole compiled and composed by a single author, possibly Patañjali. We also take into consideration Bryant’s translation and commentary on the Yogasūtra, where he asserts that Patanjali was a devotee of a personal god like Kṛṣṇa, and that his notion of īśvara-praṇidhāna can be understood as “devotion to God”. We briefly discuss, finally, the mutual compatibility of these interpretations.
En el presente trabajo examinamos la concepción teológica del Yogasūtra y dos interpretaciones novedosas propuestas acerca de esta temática. En un primer momento discutimos el trabajo de algunos autores considerados como autoridades en el tema durante el siglo XX y su visión crítica del tema. Examinamos, a continuación, los pasajes principales del Yogasūtra en los que aparece la noción de īśvara y finalmente analizamos dos interpretaciones recientes del Yogasūtra que proporcionan elementos de valor para nuestro analisis de cómo debemos comprender la noción de īśvara en el texto. Discutimos la posición de Maas, quien sostiene que el Yogasūtra y el comentario atribuido a Vyāsa (conocidos como el Pātañjalayogaśāstra) deben ser tomados como formando parte de una unidad compuesta por un mismo autor, posiblemente Patañjali. También consideramos la traducción y comentario de Bryant del Yogasūtra, donde el autor afirma que Patañjali fue un devoto de un dios personal como Kṛṣṇa, y que su noción de īśvara-praṇidhāna puede ser entendida como "devoción a dios". Finalmente discutimos la compatibilidad mutua de ambas interpretaciones.