Este trabalho consiste em reflexões acerca da arte e das diversas formas que pode nos afetar, perpassando as relações etnicoraciais, religiosidades afro-brasileiras e a natureza. Três exem- plos são trazidos, proporcionando reflexões: as esculturas dos Orixás no Dique de Tororó, em Salvador, BA; grafites localizados no Beco do Batman, em São Paulo, SP; e as histórias em quadrinhos Contos dos Orixás. As reflexões são construídas a partir das possibilidades de afe- tamentos, pensando em conexões entre arte e relações etnicoraciais, natureza e religiosidades de matrizes africanas.
This paper consists in reflections about art and the various forms that it can affect us, passing through the ethnoracial relations, afro-brazilian religiosities and the nature. Three examples are brought, proposing reflections: the sculptures of the Orishas in Tororó Dike, in Salvador, BA; some graffiti located in Beco do Batman, in São Paulo, SP; and the comic stories “Conto dos Orixás” (Tales of Orishas). The reflections are constructed from the possibilities of affectation, thinking about connections between art and ethnoracial relations, nature and religiosities of African matrices.