A chave de leitura que situa a poesia de Luis Cernuda (1902-1963) dentro do bojo da Guerra Civil Espanhola, apesar de indispensável e evidente, mostra-se insuficiente para pensar a totalidade da atuação do seu sujeito lírico em alguns casos. Assim, a partir de uma análise comparativa entre os poemas “A Larra con unas violetas” do livro Las Nubes (1940) e “Díptico español”, do livro Desolación de la Quimera (1962), pretende-se apontar panoramicamente alguns traços que amplificam e localizam a noção de exílio, tão determinante na poética cernudiana, de maneira a ultrapassar as balizas políticas sem desconsiderá-las.
A reading key that places the poetry of Luis Cernuda in the midst of the Spanish Civil War, although essential and evident, it is insufficient to think the entire performance of his speaker in some cases. Thus, from a comparative analysis of the poems “A Larra con unas violetas” from the book Las Nubes (1940) and “Díptico español”, from the book Desolación de la Quimera (1962), it intends to point out panoramically some features that amplify and locate the notion of exile, so decisive in his poetic, in order to overcome political goals without disregard them.