O artigo propõe a análise de aspectos da exposição Les Immateriaux. Curada pelo filósofo Jean-François Lyotard em 1964, foi apresentada no Centre Georges Pompidou, em Paris, de 28 de março a 15 de julho de 1985. A mostra significou um marco na história dasexposições por servir como veículo visual para a transmissão de um discurso filosófico. Entende-se que a pertinência da análise é advinda da possibilidade de discutir aspectos da metodologia de estudo da história das exposições, da utilização da curadoriaaliada ao pensamento filosófico e do diagnóstico de aspectos característicos da curadoria contemporânea.
The article proposes the analysis of aspects of theexhibition Les Immateriaux. Curated by the philosopher Jean-François Lyotard in 1964, it was presented at the Center Georges Pompidou, in Paris, from March 28 to July 15 of 1985. The exhibition marked a milestone in the history of the exhibitions for serving as a visual vehicle for the transmission of a philosophical discourse. It is understood that the relevance of the analysis comes from the possibility of discussing aspects of the methodology for studying the history of exhibitions, the use of curatorship combined with philosophical thinking and the diagnosis of characteristic aspects of contemporary curatorship