Although it is not very well known, Kant defended in his texts, lectures and reflections racist positions. This position seems to be, however, contrary to Kant ́s universal philosophy. In order to avoid the contradiction, the scholars have pointed out either that Kant ́s racism does not express Kant ́s real position or that his philosophy is not actually universal. In the paper I take another strategy. I do not try to avoid the contradiction but to offer tools to explain the way how taking into accounts Kant ́s conceptions of the in contradictionsinterests of reasonthe opposition between universalism and racial particularism would beoriginated in the kind of concepts like ˋraceˊ. Specifically, I show the implication that this double movement has in relation to the theoretical and the practico-pragmatical dimensions of knowledge.
Aunque es poco sabido, Kant defendió en algunos de sus textos, lecciones y reflexiones posiciones racistas. Esto parece, sin embargo, contrario a la filosofía universalista de Kant. A fin de salvar la contradicción, los intérpretes han defendido o bien que el racismo de Kant no expresa su verdadera posición filosófica o bien, que su filosofía no es, en realidad, universalista. A diferencia de estos intérpretes, en el trabajo no intentaremos superar la contradicción. Por el contrario, ofrecemos herramientas para iluminar el modo cómo, a partir de la concepción de los intereses contradictorios de la razón, se originaríala tensión uoposición entre universalismo y particularismo en relación a conceptos del tipo ˋrazaˊ. Específicamente, veremos la implicancia de este doble movimiento entre universalismo y particularismo racial kantiano en lo que concierne a las dimensiones tanto teórica como práctico-pragmática del conocimiento.