O romance Nove Noites, de Bernardo Carvalho, foi publicado em 2002 e já alcançou consagração. Nesta obra, Carvalho emaranha realidade (História) e ficção, bem como trabalha com um jogo de múltiplas vozes na construção do discurso. O romance abre margens para a crítica literária em dois sentidos distintos, mas que, ao mesmo tempo, se complementam: o estudo da relação entre ficção e história e também sobre a polifonia, conceito definido e teorizado por Mikhail Bakhtin. Por acreditarmos na complementaridade das duas linhas de análise crítica, esse trabalho pretende fazer um estudo sob as duas linhas de análise citadas.
The novel Nine Nights by Bernardo Carvalho, was published in 2002 and has been wide acclaimed In this book, Carvalho entangled reality (history) and fiction, and works with a set of multiple voices in the construction of discourse. The novel is open for literary criticism in two different senses which, at the same time, complement each other: the study of the relationship between fiction and history, and polyphony, a concept defined and theorized by Mikhail Bakhtin. Because we believe in the complementarity of these two lines of critical analysis, this paper intends to do a study under these two perspectives of analysis.