Neste artigo apresentamos uma série de reflexões, escritas a quatro mãos, que
abordam a inserção do objeto real nas artes cênicas, como um fenômeno do desenvolvimento
da sociedade de consumo e de outros fatores históricos que ocorreram ao longo do século XX.
A maior ênfase é dada ao teatro de objetos, movimento que se desenvolveu entre as décadas
de 1970 e 1980. Nele, observa-se a transgressão de conceitos tradicionais do teatro de
animação, além do mero funcionalismo dos objetos, transformando-os em metáforas da própria
condição humana e questionando sua condição de mercadoria na sociedade capitalista.
In this article we present a series of reflections, written with four hands, addressing the
insertion of the real object in the performing arts, as a phenomenon of the development of the
consumer society and other historical factors that occurred throughout the 20th century. The
greatest emphasis is given to the theater of objects, a movement that was developed between
the 1970s and 1980s. In it, the transgression of traditional concepts of the animation theater is
observed, in addition to the mere functionalism of objects, transforming them into metaphors of
the human condition itself and questioning its condition as a commodity in capitalist society.