No platonismo e neo-platonismo a contemplação é considerada a atividade humana por excelência. O objeto dela é o mundo inteligível com toda a sua estrutura hierárquica: Uno-Inteligência –Alma. Esta contemplação está profundamente ligada à experiência mística em que se dissolvem, momentaneamente, as limitações do mundo sensível. O homem encontra sua felicidade na contemplação. A Teologia do Pseudo-Aristóteles desenvolve este tema na perspectiva das Enéadas de Plotino (IV-V-VI), acrescentando algumas perspectivas novas, como a ligação da contemplação à liberdade.
In platononism and in neoplatonism contemplation is seen as human activity by excellence. Its goal is the intelligible world, seen in its great hierarchical order: One –Inteligence –Soul. This contemplation is deeply connected to mistical experience, wherein, although for moments, the limits of the sensitive world are dissolved. Mankind finds its happiness in contermplation.. The Theology of Pseudo-Aristotle develops the theme of contemplation and happiness in the perspective of Plotinus’ Enneads (IV-V-VI), offering some new perspectives, for example the union between contemplation and liberty.