A hipótese principal deste artigo é que – desde a época da primazia do texto dramatúrgico sobre a cena – o teatro recorreu aos efeitos visuais espetaculares que provocavam a excitação de todos os sentidos, em especial devido ao desenvolvimento de teorias e práticas científicas que se sucederam desde o Renascimento, fazendo migrar das ciências para as artes cênicas inúmeros recursos técnicos. No sentido de comprovar a espetacularidade destas encenações utilizamos como metodologia de pesquisa a análise da dramaturgia de três peças de Shakespeare e três de Molière. Paralelamente constatamos que “o espetacular” continua bem vivo, e que tem sido a tônica de encenações contemporâneas.
The main hypothesis of this paper is that – since the time of the primacy of the dramaturgic text over the scene performance– theatre enlisted the spectacular visual effects that provoked excitement to every sense, in particular due to the development of theories and scientifc practices that happened since the Renaissance, causing the migration of technical resources from sciences to many scenic arts. To check the spectacularity of these performances we used as research methodology the analysis of three Shakespeare’s plays and three plays by Moliere as well as the analysis of some iconography of the period. At the same time we noticed that “the spectacular” remains alive and well, and that it has been the main object of contemporary performances.