This article discusses probable visual roots for theatrical praxis. I observed derivations originating in the Greek verb théa, as well as in the noun theatron, found in ancient Greece. Starting from this context, I identified theoretical links with Hans-Thies Lehmann, Peter Szondi and Ewald Hackler. Two works of international dramaturgy written at different times were incorporated into the argument, namely: Les Aveugles (1890) and 4.48 Psychosis (2000), whose authors they are, respectively, Maurice Maeterlinck (1862-1949) and Sarah Kane (1971-1999). This approach found excerpts that reveal consistent application of verbal images in the dramaturgical corpus of each of these works. Given this, I suggest academic attention to systematized studies of visual praxis in the theater.
Este artículo analiza las probables raíces visuales de la praxis teatral. Observé derivaciones originadas en el verbo griego théa, así como en el sustantivo theatron, que se encuentra en la antigua Grecia. A partir de este contexto, identifiqué vínculos teóricos con Hans-Thies Lehmann, Peter Szondi y Ewald Hackler. Se incorporaron al argumento dos obras de dramaturgia internacional escritas en diferentes épocas, a saber: Les Aveugles (1890) y 4.48 Psychosis (2000), cuyos autores son, respectivamente, Maurice Maeterlinck (1862-1949) y Sarah Kane (1971-1999). . Este enfoque encontró extractos que revelan una aplicación consistente de imágenes verbales en el corpus dramatúrgico de cada una de estas obras. Ante esto, sugiero atención académica a los estudios sistematizados de la praxis visual en teatro.