A comunicação compreende um sistema que, para garantir efi ciência,
deve posicionar o receptor como foco das preocupações e adaptações. Na
comunicação estabelecida no ensino da fotografi a, por se tratar de uma atividade
prática, as necessidades do aprendiz (receptor) são mais elaboradas e implicam
um meio repleto de estratégias especiais, produzidas pelo instrutor (emissor). A
revisão de literatura de áreas transdisciplinares como o design (Norman, 2006), a
comunicação e a psicologia cognitiva (Sternberg, 2006) evidencia que a imagem
possui poder decisivo nessa efi ciência. Além disso, esclarece que ela deve ser
aplicada juntamente com textos explicativos, orientando as interpretações acerca
dos conhecimentos fotográfi cos e maximizando os resultados.
Communication comprises a system that, in order to assure its effi ciency,
must place the receiver as the focus of the concerns and the adaptations. When
it comes to the communication established during the teaching of photography,
the needs of the apprentice (receiver) are more complex, since photography is a
practical activity which occurs in an environment full of special strategies produced
by the instructor (sender). The literature review of transdisciplinary fi elds such as
design (Norman, 2006), communication and cognitive psychology (Sternberg,
2006) reveals than the image is paramount to this effi ciency. Moreover, it clarifi es
than the image should be presented along with explanatory texts, guiding the
interpretations about the photographic knowledge and maximizing the results.