As cenas que passamos a contar neste artigo foram experienciadas e construÃdas durante
dois semestres, do ano de 2008, no curso de Estrutura e Funções de Governo da graduação
em administração da Universidade Federal da Bahia. A experiência com jogos teatrais
dialoga com pressupostos teóricos da teoria da complexidade e da Arte na Educação.
Nessas cenas aprofundamos a percepção, reflexão e vivência da integração dos saberes
intelectivo, sensÃvel e intuitivo no processo de ensino-aprendizagem, na perspectiva da
formação do gestor/a protagonista solidário e enquanto parte de uma liderança coletiva.
O próprio texto do artigo foi tecido na linguagem teatral em três cenas: o Contexto; os
Bastidores e os Jogos Teatrais vividos na sala de aula – cena esta dividida em três atos;
e Fechando as Cortinas. Em todas elas estão atuando como protagonistas as autoras, os/
as estudantes e autores/as convidados/as.
The scenes that we began to tell in this article were experienced and constructed during
two semesters of 2008, the discipline of Government Structure and Functions of the
Undergraduate Program in Business Administration at the Federal University of Bahia.
Experience with theater games dialogues with theoretical assumptions of complexity
theory and the Arts in Education. In these scenes we deepen the perception, reflection and
experience the integration of intellectual knowledge, sensitive and intuitive in the teachinglearning, training manager’s perspective as a sympathetic protagonist and as part of a
collective leadership. The text of the article was woven into the theatrical language in three
scenes. The first scene introduces the context, the second scene presents the Backstage
and the Theatre Games, both experienced in the classroom (this scene is divided into three
acts), the scene was called “Closing the Curtains.†In all of these players are acting as the
authors of the article, students and guest authors.