Este estudo pretende discutir o estatuto socioprofissional do músico em Vila Rica
entre 1770 e 1808. Para tanto, analisamos trajetórias individuais, identificamos famÃlias de
músicos e inventariamos a contratação destes pelas irmandades mineiras. Amparados em
fontes inéditas, coletadas no Arquivo do Museu da Inconfidência de Ouro Preto (AHMI) e no
Arquivo da Paróquia de Nossa Senhora do Pilar de Ouro Preto (APNSP), procuramos
reconstituir os contornos gerais da prática musical de homens pardos residentes na sede
polÃtica da Capitania das Minas.
This study intends to discuss the musician's social-professional statute in Vila Rica
between 1770 and 1808. For this purpose, we analyzed individual paths, identified
musicians’ families and inventoried the music recruiting for the brotherhoods. Aided in
unpublished sources, collected in the File of the Museum of the Disloyalty of Ouro Preto
(AHMI) and in the File of the Parish of Ours Mrs. of Pilar from Ouro Preto (APNSP), we tried
to reconstitute, although in a fragmentary way, the general outlines of the resident pardo
men's musical practice in the political thirst of the Capitany of Minas.