The history of anthropology has tended
towards two extremes in its analyses of the
works of Franz Boas: aggrandizement or
underestimation. This disparity can be
explained by the author’s liminal
relationship with two research approaches in
anthropology: universalist theories
(evolutionism, difussionism, racialism,
etc.) and culturalist theories, prevalent
between the late nineteenth and early
twentieth centuries. With this argument in
mind, the article discusses the emergence of
the Boasian concept of culture and
endeavors to show how this concept proves
both possible and impossible within the
author’s own work.
La obra de Franz Boas ha sido analizada
en la historia de la antropologÃa de una
forma polarizada entre la tendencia a la
magnificación y a la minusvaloración.
En este artÃculo se argumenta que las
razones de esta indefinición descansan
en el carácter liminal de este autor
entre dos programas de investigación
en antropologÃa: las teorÃas
universalistas (evolucionismo,
difusionismo, racialismo etc.) y las
teorÃas culturalistas, que median entre
finales del siglo XIX y principios del
siglo XX. Con este objetivo se discute
el surgimiento del concepto boasiano
de cultura intentando mostrar las
condiciones de posibilidad e
imposibilidad de esta noción a lo largo
de la producción de este autor.