During the last presidency of Juan Domingo Peron and his wife Isabel
MartÃnez, emerges in Argentina an organization calling itself the Anti-Communist
Alliance Argentina (Triple A). The research on their actions and relationship with the
executive branch are scarce and, on film, almost nil. This article takes the postponement
of the launch of two Argentine films: The owl, by Bebe Kamin and The cry of Celina,
by Mario David, both made in 1975 and premiered in 1983. These films express
contrary to the model looks of youth proposed by the extreme right. Also questioned
from the allegory of the economic system of oppression, trying to renew conservativevalues and turned away from commercial formulations. Intricate relationships between
officials, producers, distributors and government agencies sought in Argentine cinema
veto anything that would contribute to "subversion". The biographies of these films,
reconstructed from oral history, reflect the proceedings of persecution, threats and
censorship from 1974 to 1976 coup in which were implemented systematically.
Durante la última presidencia de Juan Domingo Perón y de su esposa Isabel
MartÃnez, surge en Argentina una organización parapolicial autodenominada Alianza
Anticomunista Argentina (Triple A). Las investigaciones sobre su accionar y
vinculación con el Poder Ejecutivo son escasas y, en materia de cine, casi nulas. Este
artÃculo toma la postergación del lanzamiento de dos pelÃculas argentinas: El búho, de
Bebe KamÃn y El grito de Celina, de Mario David: ambas realizadas en 1975 y
estrenadas en 1983. Estos filmes expresaban miradas contrarias al modelo de juventud
propuesto por la extrema derecha. Asimismo, cuestionaban desde la alegorÃa la opresión
del sistema económico, intentaban renovar valores conservadores y se apartaban de
fórmulas comerciales. Un complejo entramado de relaciones entre funcionarios,
productores, distribuidores y organismos oficiales buscó vedar en el cine argentino
cualquier elemento que contribuyera a la “subversiónâ€. Las biografÃas de estos filmes,
reconstruidas desde la historia oral, reflejan los procedimientos de persecución,
amenazas y censura desde 1974 hasta el golpe de Estado de 1976 en el cual se
instrumentaron de modo sistemático.