Este artigo apresenta as caracterÃsticas do paradigma tecnológico contemporâneo da cultura digital. A partir das contribuições de Lévy (1993), Santaella (2003) e Manovich (1997) reflete sobre os impactos do surgimento das tecnologias intelectuais computacionais e suas interfaces na construção da memória social. Analisa a fanpage do Acervo Digital Bar Ocidente no Facebook e conclui que a interface humano-máquina forma o sujeito da virtualidade, cÃbrido e conectado no ciberespaço, novo “lugar†das memórias da humanidade.
This article presents the characteristics of the contemporary technological paradigm of digital culture. It also reflects, on the contributions of Lévy (1993), Santaella (2003) e Manovich (1997), on the impact of the emergence of computer intellectual technologies and its connected cultural interfaces, which infer the dynamics of social memory (DODEBEI, 2011). As tools and analysis techniques of the fanpage Acervo Digital Bar Ocidente on the Facebook we use bibliographical research, direct non-participant observation, document analysis and content (BARDIN, 2000). Concludes that human-machine interfaces forming the subject of virtuality, cybrid (BEIGUELMAN, 2003), connected symbiotically to cyberspace, new “place†of memories of humanity. Also we believe is possible to consider all of these digital images
shared and the social media itself and their visual narratives as interfaces of social memory.
Este artÃculo presenta las caracterÃsticas del paradigma tecnológico contemporáneo de la cultura digital. A partir de los aportes de Lévy (1993), Santaella (2003) y Manovich (1997) reflexiona sobre la aparición de los impactos de las tecnologÃas informáticas intelectual y sus interfaces en la construcción de la memoria social (DODEBEI, 2011). Como herramientas y técnicas de análisis de la fanpage Acervo Digital Bar Ocidente se utiliza la investigación bibliográfica, la observación directa no participante y análisis de documentos y contenido (BARDIN, 2000). Concluye que la interface hombre-máquina constituye el objeto de la virtualidad, cÃbrido (BEIGUELMAN, 2003) y conectado en el ciberespacio, el nuevo “lugar†de los recuerdos de la humanidad. También es posible pensar en las imágenes digitales compartidas y las redes sociales como las interfaces de la memoria social.