A discussão sobre a mÃstica do apóstolo Paulo não passa pela compreensão das religiões mistéricas helenistas nem simplesmente pela compreensão religiosa do judaÃsmo, mas por sua experiência de Cristo, o Senhor crucificado ressuscitado, que transformou sua vida. O ponto de partida de tal compreensão é a cruz, que para o apóstolo não é a cruz do discÃpulo, mas é a cruz de Cristo com o qual Paulo está crucifi cado. No estar crucificado, o apóstolo encontra sua identidade e o sentido de sua vida. Da compreensão de tal realidade nasce o que chamamos de consciência mÃsticaâ€.
The discussion about the mystic of Paul, the apostle, does not go through the understanding of the Hellenistic mystery religions nor just through religious understanding of Judaism, but through his experience of Christ, the crucifi edrisen Lord, who changed his life. The starting point of such a comprehension is the cross, which for the apostle is not the cross of the disciple, but the cross of Christ, with whom Paul has been crucifi ed. In being crucifi ed, the apostle finds his identity and the meaning of his life. From the understanding of this
reality arises what we call “mystical consciousnessâ€.