O artigo em questão expõe uma reflexão sobre o uso de arranjos musicais para contrabaixo acústico e violão com fins pedagógicos e de aumento de repertório musical em câmara. Nesse sentido, discutem-se recursos idiomáticos característicos desses instrumentos no ambiente da música popular brasileira. A metodologia
baseou-se na seleção de recursos combináveis entre ambos os instrumentos, seguida de análise da aplicação desses recursos em arranjos. Demonstraram-se algumas possibilidades positivas de aplicação de arranjos através da combinação de recursos idiomáticos do contrabaixo acústico e violão, resultando em maior oferta de repertório e material pedagógico com ênfase na música popular brasileira.
The article presents a reflection on the use of musical arrangements for acoustic bass and acoustic guitar for teaching purposes and to increase the musical repertoire in chamber. In this sense the idiomatic features characteristic of these instruments in the Brazilian popular music environment are discussed. The methodology was based on the selection of idiomatic resources that could be combined between both instruments, followed by analysis of the application of these resources in arrangements. Some positive possibilities were shown to apply arrangements by combining idiomatic resources of the acoustic bass and guitar, resulting in a greater supply of repertoire and teaching materials hghlighting Brazilian popular music.