O romance O Mestre e Margarida de Mikhail Bulgákov, no particular, e a literatura e a dramaturgia soviéticas dos anos 1920, no geral, refletem a luta antirreligiosa na União Soviética neste período, que põe em evidência o conflito das diferentes abordagens em relação à solução do “problema do Cristo”. O referido romance, neste sentido, se insere em um contexto político e social de stalinismo, que se fortalece depois do exílio de Trotsky em 1928 e chega ao seu ápice em 1937-1938, quando se observa a ação do ateísmo militante, por um lado, e do confisco da propriedade da Igreja Russa pelo regime soviético, acompanhados pelas represálias contra o clero ortodoxo, por outro.
Mikhail Bulgakov`s novel The Master and Margarita, in particular, as well as the Soviet literature and dramaturgy of the 1920s, in general, reflect the anti-religious struggles in the Soviet Union in this period. Such data illustrate the conflict between the different approaches relating to the solution of the “Christ Problem”. In this sense that specific novel is part of a political and social context of Stalinism, which was strengthened after Trotsky’s exile in 1928, reaching its peak in 1937-1938, when one observes the actions of militant atheism, on the one hand, and the confiscation of the Russian Church’s property by the Soviet regime, followed by reprisals against the orthodox clergy, on the other.
Keywords: Mikhail Bulgakov. Master and Margarita. Historical Jesus. Stalinism. Militant Atheism.