This paper proposes to follow the french philosopher Jacques
Rancière’s thougth when tackling Freud’s theoretical work as
dislocated from its historical time, that is from the theoretical
formulations captivated in the positivism that would make
humanities a scientific practice. In others words this work
understands Freudian’s texts beyond the very extended
positivism in the humanities at those times. Jacques Rancière
points out that Freudian’s interpretative and theoretical work
breaks a classic aesthetic logic creating a new way of thinking
beyond modern logic. Consequently, this paper will focus on the
conceptualization of modernity developed by Michel Foucault
in his work The Politics of Truth (1997). Later on, it will
approach the Greek Cynics as a path towards understanding
Jacques Rancière’s proposal in El inconsciente estético (2005),
in which Freud is presented as an aesthetic thinker.
La propuesta de este texto es seguir la lÃnea de pensamiento del
filósofo francés Jacques Rancière al abordar el trabajo teórico
freudiano como dislocado de su tiempo histórico, es decir de las
formulaciones teóricas absortas en el positivismo que hacÃan de
las humanidades una práctica cientÃfica.1 Rancière observa que
el trabajo interpretativo y teórico de Freud se ubica en una
lógica estética que rompe con la definición clásica de ésta e
inaugura un pensamiento más allá de la lógica moderna.
Consecuentemente este trabajo abordará una conceptualización
de modernidad, la desarrollada por Michel Foucault en el texto
The Politics of Truth (1997), para pasar luego a los CÃnicos
griegos como vÃa hacia la propuesta de Jacques Rancière en El
inconsciente estético (2005) donde plantea a Freud como
pensador estético.