Joseph Ratzinger desenvolveu uma teologia litúrgica que engloba a dimensão histórica do culto, seu enraizamento na história da salvação e, é claro, sua dimensão escatológica. Mas ele não deixou de mostrar que a liturgia cristã engloba a matéria e a corporeidade. Neste artigo, portanto, busca-se uma aproximação da teologia da música sacra em Ratzinger, para evidenciar o caráter cósmico da celebração litúrgica, exemplificado pelo uso de instrumentos nela. Ou seja, os diversos instrumentos musicais – sobretudo o órgão – representam e exemplificam o quanto a música sacra está ligada à lógica da Encarnação – ao fato de que Logos se encarnou e, na ressurreição, assumiu e transformou a matéria – e com a natureza participam do louvor que a Igreja toda entoa em suas celebrações.
Joseph Ratzinger developed a liturgical theology that encompasses the historical dimension of worship, its rootedness in salvation history, and, of course, its eschatological dimension. But he did not fail to show that Christian liturgy encompasses matter and corporeality. In this article, therefore, an approach to Ratzinger’s theology of sacred music is sought to highlight the cosmic character of the liturgical celebration, exemplified by the use of instruments in it. That is, the various musical instruments – especially the organ – represent and exemplify how sacred music is connected to the logic of the Incarnation – to the fact that the Logos became incarnate and, in the resurrection, assumed and transformed matter – and, with nature, they participate in the praise that the whole Church intones in its celebrations.
Keywords: Joseph Ratzinger. Liturgy. Musical instruments. Cosmic dimension.