Este artigo pretende perceber como a técnica do desenho em perspectiva, tal como a concebemos hoje, se instaurou e que verdades foram criadas a partir disso. Busca-se observar tal problemática no âmbito da História da Arte, uma vez que a história da perspectiva se aproxima da história da representação pictórica. Três são os momentos analisados quanto a seus aspectos filosóficos, concepções e representações de espaço: Antigüidade, Idade Média, Renascimento. Considera-se pertinente a reflexão desta história na Educação e, em especial, na Educação Matemática, pela contribuição para o entendimento da complexidade da leitura e interpretação de figuras geométricas tridimensionais representadas em perspectiva.
In this article we intend to understand how the technique of perspective drawing, as we see it nowadays, has been established and which truths have been created in the process. We have chosen to study this issue within the scope of Art History, since the history of perspective is close to the history of pictorial representation. Concerning philosophical aspects, concepts and space representation, three eras are analyzed in this article – the Antiquity, the Middle Ages and the Renaissance. We consider the reflection on this history appropriate to the field of Education, and especially to the field of Mathematics Education, in the sense that it contributes to the understanding of the complexity involved in the reading and interpretation of three-dimensional geometric pictures drawn in perspective.